zondag 14 december 2014

Zonder titel - Zo veel te zien

Wat wij in huis halen of maken is meestal het resultaat van een flinke zoektocht of een zich in de loop van de tijd ontwikkelend en invullend thema. Maar soms kom je iets tegen waarvan je niet wist dat je het zocht. Wij kwamen het werk van Robin Gerris tegen, en Robin zelf. Dit is voorlopig het resultaat. Zijn we superblij mee!

Bijna af


Naar aanleiding van het fotofestival in Schiedam waar ik aan deel nam ben ik door Corine en Wouter gevraagd om een werk bij hun thuis te realiseren. Mijn werk draait om de perceptie van fotografie en de herinneringen aan voorbijgaande situaties die de foto's trachten vast te houden. De foto dient vaak als een middel om een herinnering op te roepen. Een afgebeeld persoon kan herinneren aan een verre tante of de afgebeelde objecten refereren naar een bepaalde tijd of plaats. Door een selectie te maken van een foto die refereert naar een bepaalde locatie probeer ik de kijker in een bepaalde richting of context te sturen. Zo ook bij de gekozen foto voor Corine en Wouter. Het is een foto uit het archief van Schiedam die in hun woning genomen is. Toendertijd was hun huis namelijk nog een drukkerij. Door de foto te manipuleren, vergroten en te veranderen van vorm creëer ik een bepaalde sfeer waarbij het de objecten steeds zichtbaarder worden naarmate je langer kijkt. Er verschijnt steeds meer en meer. De beeldtaal die ik gebruik is er een waar verval en reproductie centraal staan. Het beeld is overgedragen op een gat in de muur waardoor het een communicatie aan gaat met de ruimte. Het lijkt zelfs te fungeren als doorkijk. De beschadigingen, korreligheid van het beeld, verschoven en dubbele beelden en de vorm komen voort uit een falende poging om het beeld te reproduceren van het oorspronkelijke beeld. Altijd als er een reproductie ontstaat moeten er concessies gedaan worden ten opzichte van de aura die de eigenlijke foto vast heeft weten te leggen in beeld. Door deze technieken te gebruiken wil ik een bewustwording realiseren bij de kijker. Een moment voor reflectie op eigen herinneringen.

Meer zien van Robins werk? Op robingerris.eu vind je foto's én onder 'cv' exposities.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten